parallax background

Leczenie stresu — w czym pomoże psychoterapia?

Ile trwa psychoterapia?
Jak długo trwa psychoterapia Gestalt? Czas trwania terapii
15 grudnia 2022
Uzależnienie od narkotyków
Uzależnienie od narkotyków – jak je wyleczyć?
10 stycznia 2023

Jedną z najskuteczniejszych form leczenia stresu jest psychoterapia. Warto o niej pomyśleć, ponieważ stałe napięcie i podenerwowanie może być przyczyną problemów natury fizycznej i psychicznej. Jeśli stres jest nieleczony, często prowadzi do poważniejszych problemów zdrowotnych, takich jak depresja, uzależnienia czy ataki paniki.

Kiedy do leczenia stresu wymagana jest psychoterapia?

Stres to naturalna reakcja organizmu na sytuacje, które go przeciążają. Może pojawić się w każdym wieku i dotyczyć różnych aspektów życia. Nie zawsze jest przy tym czymś stuprocentowo negatywnym. Do pewnego stopnia pomaga on mobilizować do działania i podejmowania wyzwań. W toku ewolucji był on wręcz niezbędny do przetrwania, a co za tym idzie, uznaje się go za oczywisty składnik życia.

Problemy zaczynają się wtedy, gdy stres jest nadmierny i przekracza możliwości radzenia sobie z nim człowieka. W takim wypadku można mówić o stresie chronicznym, który powoduje liczne problemy natury fizycznej i psychicznej. Wówczas konieczne staje się leczenie go w trakcie psychoterapii.

Granica między naturalnym napięciem a chronicznym przeciążeniem organizmu nie jest jednak łatwa do wychwycenia. To problem szczególnie dla ludzi przyzwyczajonych do rozwiązywania problemów z zaciśniętymi zębami, bez mówienia o nich innym oraz dopuszczania do głosu.

Jak rozpoznajemy, że stres jest problemem? Najprostszy sposób to obserwowanie swojego samopoczucia oraz sposobu, w jaki funkcjonujemy w codziennym życiu. Jeśli odczuwamy nieustanne zmęczenie, brak energii, trudno nam się skoncentrować czy mamy problemy ze snem – to pierwsze sygnały alarmowe. Fizyczne i psychiczne objawy przeciążenia są jednak znacznie szersze.

Objawy długotrwałego stresu, które sugerują pójście na terapię

Przewlekły stres prowadzi do wielu problemów, które mogą obejmować:

  • trudności w utrzymaniu prawidłowej masy ciała,
  • problemy ze snem,
  • bezsenność lub nadmierna senność,
  • problemy z koncentracją i pamięcią,
  • częste stany depresyjne i/lub lękowe,
  • apatia i brak zainteresowania życiem,
  • przewlekłe bóle głowy, brzucha lub pleców,
  • choroby z tak zwanej chicagowskiej siódemki, do których objawów należą bóle głowy, kręgosłupa, karku, żołądka, jelit, stawów i mięśni.

To najpopularniejsze symptomy problemów ze stresem, które sugerują, że leczenie może być nieodzowne. Podłoże psychiczne może mieć jednak znacznie więcej chorób. Jeśli byliśmy narażeni na ciągłe napięcie, należy wspomnieć o tym lekarzowi, do którego idziemy po poradę związaną ze zdrowiem stricte fizycznym.

Czy krótkotrwałe problemy także kwalifikują na psychoterapię?

Warto pamiętać, że każdy organizm ma inną tolerancję na stres. Niektórzy ludzie potrafią sobie z nim radzić bez problemu, dla innych może być on natomiast bardzo uciążliwy i utrudniający codzienne funkcjonowanie. W takich przypadkach krótkoterminowa psychoterapia może okazać się bardzo pomocna.

Psychoterapia krótkotrwała, inaczej zwana terapią krótkozasięgową, jest formą leczenia, która skupia się na rozwiązywaniu aktualnych problemów i trudności pacjenta. Celem takiej terapii jest poprawa jakości życia pacjenta oraz umożliwienie mu radzenia sobie ze stresem i trudnymi sytuacjami w przyszłości.

Psychoterapia krótkotrwała ma ograniczoną liczbę spotkań. Zwykle jest to 10-12 sesji, podczas których pacjenci uczą się nowych sposobów radzenia sobie z problemami. Jeżeli objawy stresu pojawiają się w reakcji na oczywiste zawirowania życiowe i nie są związane z kwestiami zakopanymi głęboko w psychice, taka forma współpracy z terapeutą może okazać się wystarczająca.

Na czym polega leczenie stresu w trakcie terapii Gestalt?

Co do zasady psychoterapia polega na rozmowie z terapeutą, który pomaga pacjentowi rozwiązać problemy. W kontekście leczenia stresu główną zaletą terapii w nurcie Gestalt jest skupienie na zdrowej samoregulacji. Tę zaś określić można jako proces dążenia do równowagi po zetknięciu się z sytuacją stresową.

Charakterystyczne dla Gestaltu odgrywanie trudnych scen to idealny sposób, aby w kontrolowanych warunkach i przy wsparciu akceptującej osoby odtworzyć wydarzenia stresowe, które mają miejsce w życiu codziennym. W ten sposób można zidentyfikować czynniki, które prowadzą do stresu i nauczyć się je kontrolować.

Sytuacje stresowe wiążą się często z konkretnymi interakcjami organizmu z otoczeniem. Przywołanie ich w trakcie sesji terapeutycznej pomaga w zrozumieniu, co takiego dzieje się w ciele podczas stresu. Jednocześnie pacjent osadzony jest w tu i teraz, dzięki czemu patrzy na trudne kwestie z innej perspektywy, niż podczas konfrontacji z nimi na co dzień. W ten sposób można je rozwiązać, a także uczyć się radzić sobie ze stresem w przyszłości.

Leczenie stresu. Techniki relaksacyjne i oddechowe, które polecają psychoterapeuci

Do pięciu najpopularniejszych sposobów radzenia sobie ze stresem, które proponują swoim pacjentom psychoterapeuci, należą:

  1. Techniki relaksacyjne i oddechowe — stanowią podstawę w radzeniu sobie ze stresem, ponieważ umożliwiają lepsze kontrolowanie oddechu i spowolnienie bicia serca.
  2. Wypoczynek i aktywność fizyczna — regularny wypoczynek i ćwiczenia fizyczne są niezbędne dla zachowania dobrego samopoczucia psychicznego i fizycznego.
  3. Gestaltowe odgrywanie trudnych scen — powrót do trudnej sytuacji i przerobienie jej w praktyce pomaga wyjaśnić problemy i zrozumieć, jak sobie z nimi radzić.
  4. Zdrowe kontakty społeczne — rozmowa z najbliższymi i przyjaciółmi sprawia, że nie czujemy się pozostawieni samym sobie ze stresującą sytuacją.
  5. Zwalczanie negatywnych myśli — to technika polegająca na zastępowaniu negatywnych myśli pozytywnymi.

Potrzebujesz pomocy?

SKORZYSTAJ Z KONSULTACJI

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

gdpr-image
Strona korzysta z plików Cookie. Korzystając ze strony akceptujesz naszą Politykę Prywatności.
Czytaj więcej...